Derulează
Durata 1 h 30 min
(fără pauză)
LocCasa de Cultură a Studenților Galați
Premiera 18-Jan-2020
Vârstă recomandată 12+
Un pretext bun de a vorbi despre chestii care nu sunt neapărat comode
„MaMe”, primul spectacol regizat de Cristian Ban la Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, este o creație colectivă bazată pe amintirile actorilor din distribuție și pe relațiile acestora cu mamele din viața reală. Patru femei anonime, despre care nimeni nu știa nimic, devin personajele principale în acest spectacol despre memorie, copilărie, bătrânețe și ceea ce ne unește pe toți când auzim sau pronunțăm cuvântul mama.
„Sunt niște teme care mă interesează. Acum m-a interesat faptul că ajungem la o vârstă la care ne vedem mamele, părinții, mătușile, unchii îmbătrânind și, cumva, ne raportăm altfel la ei și la bătrânețe. Bătrânețea e o temă importantă care apare în spectacol și care mă interesează foarte mult. Ajungem la vârsta aia la care nu mai suntem adolescenți, nu ne mai răzvrătim împotriva părinților, ci ne maturizăm și îi privim cu alți ochi. Cred că acesta este momentul pe care spectacolul a încercat să îl surprindă. Văd și la prietenii mei, și la alți colegi de vârsta noastră că se schimbă raportul lor față de părinți. Părinții nu mai sunt oameni ăia enervanți care îți zic una, alta, ci începi să le vezi slăbiciunile, defectele și timpul care își pune amprenta asupra lor. „MaMe” nu e un spectacol de 8 Martie. E un pretext – dar un pretext bun, cred – de a vorbi despre chestii mai generale și mai profunde și care nu sunt neapărat comode.” - Cristian Ban
Distribuție
Svetlana Friptu (mama lui Radu) Radu Horghidan (Radu ) Ana Maria Ciucanu (mama lui Ionuț) Ionuț Moldoveanu (Ionuț ) Elena Anghel (mama lui Ștefan) Ştefan Forir (Ștefan ) Oana Mogoş (mama lui Răzvan) Răzvan Clopoţel (Răzvan )
Autor
Creație colectivă
Regia artistică
Cristian Ban
Scenografia
Iulia Gherghescu
Premii
Cronici
Memoria colectivă și memoriile individuale | NONA RAPOTAN, BOOKHUB.RO „Cuplurile de fii și mame sunt excelent construite, fiecare în parte este unic, dar și autentic. Jocul celor opt actori este păstrat în granița realismului, dar unul neteatralizat excesiv. E o opțiune regizorală de care Cristian Ban nu se dezice, și-o asumă în întregime, pentru că este conștient și de faptul că fiecare reprezentație va fi altfel, în funcție de felul cum va reacționa publicul. În cazul de față, fiind vorba de o premieră, din sală au fost reacții de tot felul: de la aplauze spontane, cascade de râs, lacrimi și batiste folosite din plin și până la momente de tăcere (pe care, e drept, mi le-aș fi dorit mai numeroase – sunt multe momentele în care evocările îmbie la reflecție personalizată). Actorii au preluat din energia sălii și s-au folosit din plin de ea, cu riscul de a lăsa emoția să fie vizibilă. Dar tocmai de aceea MaMe este un spectacol viu, autentic!”
Mamele ne pun mereu capac! | Elena Coman, Revista Amfiteatru „Ce a reușit Cristian Ban prin spectacolul „MaMe”? O declarație intimă și asumată de dragoste pentru toate mamele din lume; practic, pentru viața însăși. Așa că, fie că vrem sau nu, spectacolul ăsta chiar vorbește despre fiecare dintre noi. Un subiect atât de simplu și, totuși, atât de puțin exploatat pentru vulnerabilitatea pe care o conține, care ne accelerează pulsul tuturor și ne provoacă un gol în stomac. Un pariu câștigat de la început.”
Cristian Ban: Dacă aş face un spectacol despre viitor, tot despre trecut aş ajunge să vorbesc în el | Gabriela Lupu, Adevărul „Dintotdeauna m-a fascinat mai mult trecutul decât viitorul. Şi dacă aş face un spectacol despre viitor, tot despre trecut aş ajunge să vorbesc în el probabil. Dar legat de spectacolul „Mame“, el vorbeşte, chiar dacă nu explicit, foarte mult despre viitor, de fapt. Pentru că finalul rămâne deschis şi poate una dintre întrebările cu care publicul iese de la spectacol e legată de viitor. Ce urmează? Ce facem cu timpul care ne-a mai rămas?”
Curajul de a tăcea - MaMe la FEST-FDR, 2021 | Mihai Brezeanu, AGENDA LITERNET „Scenariul colectiv al gălăţenilor a identificat fără greş şi apoi transformat impecabil în spectacol o serie de întâmplări, ipostaze, senzaţii care s-au întâmplat aievea aproape oricui din acest colţ de lume şi din gama de vârstă 30-40 de ani. Poate şi 10 ani mai mult, poate şi 10 ani mai puţin. Impecabilă scriitura lui Ban, excelent jocul actoricesc. Minimalism verbal, bogăţie de sensuri şi senzaţii. Spectacol de succes, relevant, memorabil, capabil să coaguleze trupa şi să o aducă în atenţia naţională.”
Cu M de la MaMe, cu M de la Memorie | DARIA ANCUȚA, DISSOLVED MAGAZINE „MaMe reușește să armonizeze trei componente esențiale - autenticitatea actoricească și focus-ul pe detalii simbol din structura dramaturgică. Iar asta transformă spectacolul într-o propunere valabilă și relevantă pentru un public eterogen ca vârstă, preocupări și interese, într-o montare a cărei suprapunere de semnificații lasă loc de interpretări multiple. E genul de spectacol pe care îl porți cu tine mult timp după lăsarea cortinei. Un spectacol despre pașii mici, pe care îi facem ca să ajungem oameni mari. Pașii mici, pe care îi facem cu mama ținându-ne strâns de mână.”